Saturday, January 20, 2007


Een maquette van Mexicaanse huizen








Schaal gemaakt van o.a. electriciteitsdraad

Today I was with our Quilt/Textilegroupe StiQ in the "Tropenmuseum" in Amsterdam.


With our leading leading lady Marijke Schuurmans we started with a year of orientation/inspiration for new quilts in the future. Textiles and fibres used by other nation has to be the inspiration source for this year.


The Tropenmuseum has a huge collection of textiles from all parts of the world. I found two parts very interesting: Africa and New Guinea.


The temporary exposition is about beads and beadings all over the world, from necklaces to clothes beautifull decorated with beads and sequins. A very inspiring exhibition.


I took a lot of foto's, made drawings etc.


I have to go one time only with myself, before our next workday in the museum in march, to see all the interesting museum pieces in piece.



Vandaag hebben we de start en de eerste workshop gehad van StiQ, de groep van de SBA Quilten Speciaal vijf. Dit jaar gaan we door onder leiding van Marijke Schurink ideeen ontwikkelen voor een nieuwe quilt. We waren in het Tropenmuseum in Amsterdam, waar we een o.a. rondleiding hebben gehad langs de tentoongestelde textiele museumstukken uit de hele wereld. Daaruit moesten we inspiratie vinden voor onze toekomstige quilt. Mij sprak vooral Afrika en Nieuw Guinea aan. Ik kan voorlopig verder met literatuuronderzoek en surfen op internet over dit onderwerp. Ik heb veel foto's en (aan)tekeningen gemaakt.


Het is de bedoeling dat we ook een werkboek maken.


Het Tropenmuseum heeft een uitgebreide collectie. De tijdelijke tentoonstelling gaat over kralen. De hele benedenverdieping is ingericht met alle vormen van kralenverwerking uit de hele wereld. Van kettingen tot rijk versierde kleding. Ik vond het heel erg de moeite waard, maar alles in een dag behappen lukt absoluut niet. Ik ga dus als het even kan, voor de volgende studiedag, die ook in het tropenmuseum plaatsvindt, nog een keer op eigen houtje, zodat ik in alle rust alles nog een kan bekijken.

2 comments:

Anonymous said...

Mooi fot's, zelf heb ik veel foto's weggedaan, maar nog genoeg over hoor! Wat was het toch geweldig! Succes met je huiswerk!

Elly van Steenbeek said...

Leuk was het hè?! Ik heb ook al een dag gepland in de agenda om terug te gaan. In iedergeval als het kenniscentrum open is.
Het is nog best moeilijk de goede informatie te vinden. Maar pas een dag bezig, dus nog alle tijd.
Ik heb al wel een werkstuk in gedachte.
Heel veel succes. Hopenlijk vind je genoeg tijd naast je verhuisplannen.